Írta: Salánki Dániel|Publikálva: 2020. augusztus 13.
‹ BlogSokan vágnak bele az online tartalomgyártásba, azonban csak kevesen érnek el valódi sikereket. Ennek oka, hogy kutatás és elemzés nélkül, a meglévő tudásuk alapján akarnak blogbejegyzéseket publikálni. Azonban ahhoz, hogy egy weboldal előkelő helyen jelenjen meg a Google keresőben, kulcsszavakra kell optimalizálni az egyes tartalmakat. Ebben a cikkben azt fogom megmutatni, hogy hogyan találod meg a tartalom gyártáshoz szükséges kulcsszavakat és utána milyen módon használhatod azokat fel a szövegíráshoz.
A keresőoptimalizált szövegírás során mindig arra törekszünk, hogy a vállalkozás számára releváns kulcsszavakra olyan értékes tartalmakat állítsunk elő, ami mind a felhasználóknak mind a Google algoritmusának megfelel. Fontos, hogy mindig a felhasználóknak írjuk a bejegyzéseket, de az algoritmusnak optimalizáljuk. A Google TOP találatai mindig értékes és egyedi tartalmak, épp ezért pl. a kulcsszó halmozás SEO stratégia 2020-ban már nem elfogadható. A vállalkozásod csak akkor tudja felvenni a harcot a Google elején megjelenő versenytársakkal, ha tudatosan egy SEO stratégia mentén vannak felépítve az oldalon megjelenő bejegyzések. A Google algoritmusa már elég okos ahhoz, hogy pontosan meg tudja állapítani, hogy a felhasználók által keresett kifejezésre, milyen találatokat érdemes rangosolni. Vagyis a Google különbséget tud tenni, hogy te most vásárolni szeretnél vagy csak információt akarsz gyűjteni egy témában.
A tartalomgyártás 0. lépése a keresési szándék megértése. Keresőoptimalizálási szempontból ez a lépés kiemelten fontos, hiszen, ha pl. egy tranzakciós célú kulcsszóra blog cikket optimalizálsz, az soha nem fog jó helyezést elérni a keresőben.
Nézzünk pár példát:
‘iphone’
Az iphone kulcsszóra keresve nem lehet pontosan megmondani, hogy melyik modellre gondolunk, épp ezért a Google iphone kategória oldalakat fog rangosolni.
Ha egy kicsit pontosítjuk a keresést, és arra keresünk, hogy pl.
’iphone x’
A kereső termék oldalakat fog rangosolni, hiszen egy bizonyos termékre kerestünk.
De nézzünk egy másik példát, ha az ‘x’ után írjuk, a ‘teszt’ kifejezést, a találati lista teljesen átalakul, videók és blog cikkek tömkelege jelenik meg, ami az adott termék tesztelésével foglalkozik.
‘iphone x teszt’
A listát sokáig lehetne folytatni pl. milyen oldalakat rangsorol, akkor ha ‘iphone x adatok’ kulcsszóra keresek, stb. de a lényeg jól látszik. A Google algoritmusa pontosan tudja, hogy mikor, milyen oldalakat kell megmutatni a felhasználóknak. Épp ezért mielőtt belevágsz az oldalad optimalizálásba, célszerű ellenőrizni, hogy az általad kiválasztott kulcsszóhoz, milyen keresési szándék kapcsolódik.
A kulcsszókutatás SEO szövegírás első lépése. Meg kell keresni azokat a kifejezéseket, amire a felhasználók keresnek az adott iparágban. Ehhez viszont először meg kell határozni, azt a 2-3 fő kulcsszót, amire a vállalkozásod épül. Pl. ha kávékat árulsz a webáruházadban, akkor a fő kulcsszó a ‘kávé’ lesz.
Ha meghatároztad a számodra legfontosabb 2-3 fő kulcsszót, meg kell vizsgálni, hogy a felhasználók ezekre szavakra milyen formában és hányszor keresnek. Sokszor előfordul, hogy a fő kulcsszó mellé kapcsolódó kifejezéseket is megadnak, ezzel pontosítva a keresést. A kulcsszó kutatás során használt eszközök pontosan ezeket a kapcsolódó kifejezéseket fogják neked megmutatni.
Az LSI vagyis a Latent Semantic Indexing kulcsszavak közvetlenül kapcsolódnak a megadott kifejezéshez. Ezeket a plusz kifejezéseket szokta a Google kereső is felajánlani, amikor egy kulcsszóra keresel. Ekkor az algoritmus a felhasználók korábbi keresései alapján próbálja meghatározni és kitalálni, hogy mit keresel.
Gyakori hiba, hogy csak egy bizonyos kulcsszóra optimalizálnak egy cikket és a hozzá kapcsolódó kifejezéseket figyelmen kívül hagyják. Ha a tartalomban megjelennek ezek az LSI szavak, a Google azokra a kifejezésekre is rangsorolni fogja az oldalt, így lehet egy bejegyzéssel akár 30-40 kulcsszóra is jó helyen rankelni. Mostmár tudjuk, hogy a fő kulcsszó mellett, sok kapcsolódó kifejezést is meg kell említeni a tartalomban, de hogyan fogod megtalálni, ezeket a kulcsszavakat?
Ha még nem foglalkoztál komolyabban a weboldalad optimalizálásával mindenképp ingyenes eszközöket ajánlok a kulcsszavak megtalálásához. Pl. Ubersuggest, Rank Tracker.
Ha viszont komolyabb a verseny és szükség van az összes kapcsolódó kulcsszóra, ami abban az iparágban fontos lehet, akkor mindenképp a SEMrush eszközét javaslom, ugyanis a magyar piacon nekik van a legnagyobb kulcsszó adatbázisuk.
Ebben a cikkben most az Ubersuggest-et fogom megmutatni, hiszen ez bárki számára ingyen elérhető. Kulcsszókutatás előtt érdemes bejelentkezni egy Google fiókkal a felületre, hogy a kulcsszavakhoz tartozó plusz információkat is megkapjuk. A ‘Menu > Keyword Ideas’ felületen válaszd ki, hogy Hungarian / Hungary és add meg a fő kulcsszavad. Az eszköz az összes kapcsolódó kifejezést ki fogja listázni, amit utána egy kattintással ki tudsz exportálni egy CSV vagy Google Sheets dokumentumba.
A kulcsszó kutatás során kapott rengeteg kifejezést érdemes csoportosítani és mérlegelni, mit érdemes felhasználni egy-egy bejegyzéshez. Meg kell vizsgálni a havi keresések számát, a versenyt és azt, hogy mennyire illeszkedik bele abba a témába amiről írsz.
A TF-IDF vagyis a Term Frequency–Inverse Document Frequency, egy haladó szövegkörnyezet elemzési módszer, amit a Google algoritmusa is használ, a tartalmak megértéséhez. Régebben a Google egy szövegben csak a kulcsszavak számát vizsgálta, de ma már szöveg környezetét és összetételét is elemzi. Az algoritmus képes megérteni, hogy miről szól a tartalom, és ez alapján határozza meg, hogy az mennyire releváns abban a témában.
A TF-IDF elemzés segítségével meg tudod keresni, azokat a kapcsolódó kifejezéseket, amit a versenytársak felhasználtak a fő kulcsszóhoz kapcsolódóan. Ezek a szavak nem közvetlenül kapcsolódnak a fő kulcsszóhoz, de mégis fontosak, ha tökéletesen akarjuk optimalizálni a tartalmat. Ha maradunk a fent említett kávés példánál, akkor a TF-IDF kulcsszó lehet pl. a koffein. Ez a kulcsszó nem közvetlenül a kávéhoz köthető, hiszen más termékek is tartalmazhatnak koffeint, de a versenytársak gyakran említik a ‘kávé’ + ‘koffein’ kifejezéseket egy tartalmon belül, épp ezért nekünk is írni kell róla.
A TF-IDF elemzéshez a Link-Assistant Rank Tracker szoftverét fogjuk használni. Az eszköz felületén a ‘Keyword Research > TF-IDF Explorer’ fülnél kell majd megadni, azt a kulcsszót, amit elemezni szeretnél.
Az elemzést követően az eszköz minden kapcsolódó kifejezést kilistáz, amire szükség lehet az optimalizáláshoz.
A ‘#of Competitors’ jelzi, hogy az adott kifejezés milyen gyakorisággal fordul elő a Google TOP 10 találatánál. Ha ez a szám magas, azaz legalább 4-5 konkurens weboldal használja, akkor neked is érdemes beépíteni a tartalomba.
Fontos, hogy az általános és ‘sallang’ szavakat, amelyek nem kifejezetten ehhez a témához kapcsolódnak, nem kell figyelmbe venni. pl. egy, vagy, nem, mint, stb. ezek a kifejezések nem fontosak számunkra, hiszen ezek bármilyen weboldalon előfordulhatnak.
... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.
Elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót
Kérem az értesítőt!A title vagyis az oldal címe kiemelten fontos SEO rangsorolási faktor, ugyanis ez fogja meghatározni, hogy miről szól maga a tartalom. Az ideális cím 50-55 karakter hosszú, és tartalmazza a fő kulcsszót. Hosszú címet egyrészt azért nem érdemes megadni, mert csökken a szavak prioritása, másrészt ha a karakterek száma több, mint 60, a Google egyszerűen levágja a title végét. A fő kulcsszót mindig a cím elején ragozatlan formában helyezd el. A felhasználók először mindig az oldal címét olvassák el, épp ezért olyat kell kitalálni, ami megfogja az embert és átkattintásra ösztönzi. Hiába vagy benne a TOP 3 találatban, ha a cím unalmas, nem sokan fognak rákattintani.
A headings vagy magyarul címsorok a második legfontosabb tényező keresőoptimalizált szövegírás szempontból. A címsorok elsősorban a tartalom struktúráját, felépítését és kialakítását adják, ettől lesz egy bejegyzés tagolt és mindenki számára átlátható.
Ökölszabályként elmondható, hogy a jó címsorok egymás utáni összeolvasásával pontosan meg lehet mondani, hogy miről lesz szó a tartalomban.
A címsorok prioritása h1-től egészen h6-ig folyamatosan csökken, vagyis a h1 a ‘legerősebb’, utána a h2 > h3 és így tovább. Egy oldalon csak egy h1 címsort használunk, ami a legtöbbször megegyezik az oldal címével.
A h2, h3 címsorokban viszont a fő kulcsszó mellett már lehet használni kapcsolódó vagy akár TF-IDF kulcsszavakat is.
A meta description vagyis a tartalom 1-2 mondatos rövid leírása közvetlenül nem befolyásolja a rangsorolást, azonban közvetetten igen. Ha a cím elnyerte a felhasználók figyelmét a meta leírást fogják tovább olvasni. Épp ezért valami olyat kell megadni, ami tartalmazza a fő kulcsszót és tovább olvasására készteti a látogatókat. Ha a rövid szöveg tartalmazza azt a kulcsszót, amire a felhasználók keresnek, a Google félkövérrel fogja kiemeli a leírásban, ami pedig szintén vonzza a tekintetet. Fontos, hogy a meta description mindig az oldal tartalmát foglalja össze, ugyanis ha az algoritmus nem találja elég relevánsak, egyszerűen kicseréli és egy random szövegrészt fog kiemelni az oldalról. Az oldal címéhez, itt is van egy karakter limit, ami jelenleg 150-155 karakter, azt viszont érdemes figyelembe venni, hogy ha blogcikkről, van szó ez a szám, akár 120-130-ra is csökkenhet. (Ha a Google megjeleníti a bejegyzés megjelenési dátumát, az a meta leírás elejéről fogja elvenni a helyet.)
A keresőoptimalizált szövegíráshoz hozzátartozik a képek optimalizálása is, épp ezért röviden erre a részre is kitérek. A képeket érdemes mindig ékezetek nélkül, kötőjellel elválasztva elnevezni, úgy, hogy lehetőleg tartalmazza a fő kulcsszót is. Vagyis, ha a képen egy kiskutya játszik egy piros labdával a kép neve ‘kutya.jpg’ lesz, nem pedig ‘IMG54662.jpg’. A képek alaternatív szövege (alt text), akkor fog megjelenni a honlapon, ha az adott kép valamilyen oknál fogva nem tud megjelenni. Ekkor a felhasználók bár a képet nem látják, de el tudják képzelni, hogy mi lehet az, hiszen megjelenik a felirat. Az alternatív szöveg mindig azt írja le, amit a képen látunk. Az előző példánál maradva ennek a képnek ‘Kiskutya játszik egy piros labdával’ lenne az alternatív szövege. SEO szempontból az alt text sokkal fontosabb, mint a kép neve, épp ezért azt is érdemes mindig kitölteni. Egyrészt a Google is jobban megérti miről szól a kép, másrészt a képes találatok között is előkelő helyen fog megjelenni a tartalom.
A keresőoptimalizált szövegírás rengeteg előkészületet igényel, azonban a jól optimalizált tartalommal sokkal jobb helyezéseket lehet elérni, még akkor is, ha az oldalra nem mutatnak külső hivatkozások. Célszerű mindig megvizsgálni, hogy a konkurens weboldalak milyen terjedelmű bejegyzéset publikáltak. Pl. ha a bejegyzések nagy része 800-1000 szó között mozog, akkor írj 1200-1300 szavas tartalmat. A cél, hogy az adott szegmensben a Te tartalmad legyen a legrészletesebb és a leghasznosabb a felhasználók számára.
Tetszett ez a cikk? Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb blogbejegyzéseinkről, akkor iratkozz fel hírlevelünkre!
‹ Blog