Mitől lesz profi egy weboldal?

Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2019. május 15.

‹ Blog

Idén 50 éves az internet! Nem is gondolná az ember... Igaz, széles körben csak a 90-es években kezdett el terjedni, akkor viszont robbanásszerűen. Nem véletlen, hisz hatalmas lehetőséget nyújtott, és nyújt ma is mindenki számára. Mivel egyre többen kezdték el rajta keresni kérdéseikre a választ, problémáikra a megoldást, hamar céljává vált minden vállalkozásnak, hogy a weben is elérhető legyen az emberek számára. Egyáltalán nem túlzás azt mondani, hogy míg a világháló életünk szerves részévé vált, teljesen felforgatta az üzleti világot is. A honlapok egyre csak szaporodtak, voltak, melyek kiemelkedtek a szürkeségből és igazán sikeresekké tették a hozzájuk tartozó céget (ők azok, akik tudták a választ a fenti kérdésre), és voltak akik eltűntek a süllyesztőben.
A weboldalakra való folyamatosan növekvő igény teremtette meg a web design iparágat, melyben milliónyi B2B (business to business) vállalkozás arra szakosodott, hogy ügyfeleik számára profi honlapokat készítsen. Ez remekül hangzik, ám a megrendelők között sokan nem tudják a mai napig sem, hogy mitől is lesz igazán színvonalas egy weboldal. Így elég nehéz választani a felhozatalból, nemde? Amikor eljön az idő, hogy honlapod megvalósítására kiválaszd a megfelelő csapatot, tudnod kell racionális érvek alapján döntened. Látnod kell, hogy mikor lesz a hangzatos kijelentések mögött valódi tartalom, ezért javaslom, hogy álljunk meg pár percre és ássunk a mélyére ennek a témának. Mit jelent az, hogy “profi weboldal”? Milyen szempontok függvényében mondhatjuk el 2019-ben egy honlapról, hogy az megüti a mércét?

Kezdjük az alapkritériumokkal!

Már most szeretném leszögezni: ezek olyan elvárások, melyek nélkül esélytelen, hogy a weboldalad igazán minőségi legyen, ám meglétük még nem jelenti azt, hogy profi honlapról beszélünk.

1. Responsive felépítés

A technológiai fejlődés magával hozta az okostelefonok, tabletek megjelenését. Ezek az eszközök lehetővé tették az internet rugalmasabb felhasználást, felszabadítottak az íróasztalok rabsága alól. Ám, amikor megjelentek a weboldalak még nem álltak készen arra, hogy ezekről az eszközökről is kényelmesen lehessen használni őket. Mindenkinek feladták a leckét! Nem alkalmazkodtak a kijelző méretéhez, az adott platform lehetőségeihez. A honlapok nem voltak átláthatóak, minden nagyon pici volt, két ujjal kellett nagyítani a tartalmat ahhoz, hogy valami értelmezhető/olvasható legyen, vagy hogy egy gombot el lehessen találni az ujjunk hegyével. Azóta erre a problémára nyújt megoldást a responsive felépítés.
Ez egy egyre fontosabb követelmény, amit a Statcounter magyarországról szóló statisztikája is alátámaszt a 2018 és 2019 áprilisa között összeállított adatokkal. A felhasználók 61,42 %-a használta az internetet asztali számítógépről vagy laptopról. Az okostelefon felhasználók a tortából egy 36,53 %-os szeletet vágtak ki maguknak. Ez utóbbi évről-évre nagyobb. A tabletet használók viszont csak egy 2,5 %-os részt tudhattak a magukénak.

2. Felhasználóbarát kezelőfelületek

Az idő előrehaladtával a weboldalak egyre komplikáltabb feladatokat kellett ellássanak. Online szolgáltatások sokasága kezdett el megoldásokat nyújtani a saját piacuk számára, vagyonok cseréltek gazdát, közben pedig, kialakultak a felhasználói viselkedésminták, szokások. Ezeket szem előtt tartva a honlaptulajdonosok és a web design cégek elkezdtek odafigyelni a felhasználók igényeire és azok kedvébe járni. A képlet egyszerű: ha a látogatónak kényelmes a weboldalad, akkor nagyobb valószínűséggel marad, ha viszont nehézkes számára a felhasználás akkor nagyobb valószínűséggel lelép.

3. Hibátlan működés

Ez is elég egyértelműnek tűnik, mégis sokszor futunk hibásan működő honlapokba. Általánosságban elmondható, hogy minél komplexebb egy funkció, annál könnyebb benne felejteni egy hibát, ami sokszor nem is mutatkozik meg egyből, csak specifikus körülmények között. Vannak olyan bakik is, melyek csak egyetlen böngészőben észlelhetőek, a többiben pedig nyomuk sincs. Ha jóhiszemű akarnék lenni, akkor azt mondanám, hogy általában a tesztelés hiányáról van szó, melyekkel fényt lehetne deríteni ezekre a problémákra. Ezt követően a fejlesztők kijavíthatják, és így nem a felhasználói élmény fog leromlani. A szembetűnő szarvas hibák meghagyása viszont tiszta hanyagságról árulkodik, roppant cikik tudnak lenni, alaposan lehúzzák a presztízst. De semmi pánik! Ha a felhasználó nem elégedett a weboldallal akkor hamar másikat fog keresni.

4. SEO

Azaz search engine optimization (keresőoptimalizálás). Gondolom te is örülnél, ha a Google kilistázná a honlapodat, amikor egy potenciális érdeklődő rákeres a termékedre. Ha igen, akkor a SEO-zásra érdemes figyelmet fordítani. De milyen szempontoknak is kell megfeleljen a weboldalad, hogy a Google szeresse azt? Ez egy elég tág témakör, így most csak dióhéjban nézzük át. Először is a szövegekben használnod kell a megfelelő kulcsszavakat, amikre keresve a felhasználók rádtalálhatnak. “Szövegek” alatt ne csak a felhasználók számára könnyen látható tartalmakra gondolj. Ott vannak még pl. az alt tagok, vagy a meta sorok. A Google figyeli, hogy honlapod felhasználói mennyi időt töltenek rajta, miután hozzád vezette őket. Ha sokan egyből távoznak, akkor úgy fogja értékeli, hogy a keresésre a találat nem volt releváns, így hátrébb fog sorolni a találati listán. Ha maradnak a felhasználók, akkor a Google is tudni fogja, hogy jó találatot adott nekik, előrébb sorol. Nézi továbbá a weboldalad betöltődési sebességét is. Tisztában van vele, hogy a felhasználók nem szeretnek várni, szeretik a gyorsaságot, így nem fog lassú oldalakat ajánlani nekik. Ezeken túl, előrébb sorolja a responsive honlapokat a nem responsive-akkal szemben, ez teljesen érthető is a fent leírt statisztikák fényében.

5. Bővíthetőség

A web-történelemben kezdetben csak az egyedi fejlesztésű weboldalak léteztek, ám az idő előrehaladtával – ahogy körvonalazódott pár általános igény – megjelentek a keretrendszerek, melyek nagyszerű megoldásokat nyújtanak. Egyedi problémák esetén viszont megvannak a maguk korlátai, mint pl. egy már meglévő funkció tovább bővítése. Ilyen esetekben továbbra is az egyedi fejlesztés a nyerő (mi is ebben utazunk), ami igény szerint tovább fejleszthető. Nem kell kompromisszumot kötnöd egy már előre elkészített megoldással, épp ellenkezőleg! A megoldást kifejezetten az adott problémára szabjuk. Miért érdemes a bővíthetőségre is gondolnod, amikor egy keretrendszer is tudja azt, amire jelenleg szükséged van? Egy honlapra soha nem lehet úgy tekinteni, hogy az “kész van”. Természetesen vannak átmeneti állapotai, amikor használatban van és ellátja a feladatát, de mivel a vállalkozásodat folyamatosan fejleszteni szeretnéd, így a hozzá tartozó weboldalra sem tekinthetsz másként. Idővel változnak a céljaid vagy az ügyfeleid igényei. Van, hogy szükség van egy-egy új funkcióra, vagy a meglévőket kell kibővíteni új lehetőségekkel. Az egyedi fejlesztésű honlap, olyan, mint egy háznak az erős alap. Később bármikor felhúzhatsz rá még egy emeletet.

6. Stílushoz illő megjelenés

A külső igenis számít! Ne is áltassuk magunkat, az emberek nem csak egymást de még a weboldalakat is megítélik az alapján, amit látnak. Ha a honlapod gagyin néz ki, akkor nem meglepő, ha az ügyfeleid úgy is pozicionálják márkádat a fejükben. Egy cég alsókategóriás design-al rendelkező weboldaláról senki nem fogja azt feltételezni, hogy a szolgáltatásukra/termékükre igényesebbek lennének. Honlapodnak követnie kell (ha van) az arculati, továbbá a grafikára vonatkozó fundamentális szabályokat. A gagyi cuccok általában gagyin is néznek ki. Bizonyítsa weboldalad design-ja is, hogy márkád a minőséget képviseli.

Amitől igazán profi lesz honlapod

Ezek olyan kritériumok voltak, melyek csak idővel, a webes technológia fejlődésével jelentek meg. Kezdetben az interneten semmi nem volt responsive, sok weboldal kezelhetetlen volt, tele hibákkal. A keresőmotorok megjelenése előtt sokkal nehezebb volt a felhasználók dolga, hogy eljussanak a válaszig/megoldásig, vagy a vállalkozásoknak, hogy megtalálják az érdeklődőket. Ami pedig a design-t illeti, jobb ha nem is mondok semmit. Igencsak volt valami a tarsolyukban azoknak a cégeknek, melyeknek – mindezek hiányában is – sikerült a felszínen maradni. Fel tudták tenni a megfelelő kérdéseket, amik közül a legfontosabb az, hogy mikor fogják a felhasználók igazán jól érezni magukat a honlapunkon? Ez pofon egyszerű: ha megtalálják a választ a kérdésükre, ha megtalálják a megoldást a problémájukra. Ez a legfontosabb, az eddig felsorolt követelmények is mind ezt az egyet erősítik. Elvégre a látogatók is ezért kezdték el a keresést. Kutatják a választ, keresik a megoldást. Azok a web design vállalkozások, melyek munkájukkal segítették ezeknek a cégeknek a fejlődését és fennmaradását, folyamatosan szem előtt tartották a megbízói igények mellett a felhasználóékét is. Ez kulcsfontosságú hozzáállás, ugyanis ha a felhasználók nem kapnak válaszokat és megoldásokat, akkor hiába minden korábbi szempont betartása, mennek is tovább a következő Google találatra.

Mellesleg...

... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.

+1 elhanyagolhatatlan kritérium

Eddig arról írtam, hogy mit kell tudjon weboldalad ahhoz, hogy a felhasználóidat boldoggá tudja tenni, viszont egy szó sem esett az érem másik oldaláról, rólad, vállalkozásodról. Ahhoz, hogy fejlődni, növekedni tudj, elsőként befektetett időre van szükséged. Viszont minden tevékenységed időbe telik: anyagbeszerzés; üzlethelyiség rendben tartása; kommunikáció az ügyfelekkel, stb. Meg kell válogatnod, hogy mibe fekteted, nem engedheted meg magadnak, hogy feleslegesen pazarold honlapod adminisztrálására, miközben milliónyi más feladatot kell még ellátnod. Egy profi weboldal nem csak ügyfeleidet szolgálja, hanem téged is, hiszen terhet vesz le a válladról az automatizált feladatok ellátása által. Azok az automatizált folyamatok, melyekkel többé nem kell foglalkozz valósággal aranyat érnek. Ilyen lehet pl. egy részletes árajánlatküldő rendszer, egy időpontfoglalás, stb. Kész! Többet nincs vele gondod, a rendszer megoldja helyetted. Tiszta nyereség!

A piacon hatalmas a felhozatal web design cégekből. Mindenki fűt-fát ígér, ám nem mindenki tartja szem előtt a fenti követelményeket. Ha valóban profi weboldalra van szükséged figyelj a fent leírt szempontok betartására a weboldaltervező cég részéről. Ezek együttesétől lesz igazán színvonalas weboldalad. Ne hagyd, hogy hangzatos, ködösített kifejezésekkel csavarják el a fejedet, mert a veszteség felbecsülhetetlen lehet számodra. A jövő a te kezedben van! Válassz racionálisan és dönts bölcsen, ha te is a felszínen akarsz maradni!

Írta: Tóth ZoltánPublikálva: 2019. május 15.

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre ...

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre szabott, egyedi megjelenésbe öltöztetni minden alkalommal izgalmas kihívást jelent, melyet mély alázattal és örömmel vállalok. Fontosnak tartom, hogy a minőségi és precíz munkavégzésen túl – ügyfeleim üzleti érdekeit folyamatosan szem előtt tartva – olyan végeredményt nyújthassak át, mely valódi értéket képvisel, és segítséget nyújt céljaik elérésében. A kihívásoknak Debrecen belvárosában található irodánkban teszek eleget. Szólj, ha szeretnéd, hogy a te vállalkozásod is a legjobb arcát mutassa!

Tovább olvasom ›
‹ Blog

További blogbejegyzéseink

Van egy projekted számunkra?

Beszéljünk!
1 órás ingyenes konzultáció