Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2021. február 18.
‹ BlogEgyre több kkv vállalkozóban tudatosul, hogy milyen fontos a márkahű megjelenés. Azért, hogy ez a lehetőségekhez mérten a legmagasabb szinten valósulhasson meg, szakember segítségét kérik. Megtervezésre kerül egy csodálatos logó, arculat, végül pedig készül egy profi weboldal is. Aztán egy nap szükség lesz egy újabb grafikai anyagra, ami már jóval kisebb falat, mint a korábbiak, és ezért házon belül kerül összeállításra. Ettől a ponttól kezdve rengetegen elindulnak a pixeles logóktól, a torzított betűtípusokon át, egészen a vízjelezett stock fotók bugyraiba. Ha te is szeretnéd elkerülni a minőségromlást a következő grafikai anyagodon, akkor jó ha tudod, hogy nem azon múlik, hogy milyen képszerkesztő programot használsz, és nem is feltétlenül a szakértelmen. Hogy min múlik valójában? Tarts velem és elárulom :)
Ha csak a vizuális megjelenést nézzük, akkor a nagyok is attól tűnnek profinak, nagynak – vagy olyannak, amilyennek a márka megköveteli –, hogy kommunikálnak a célközönségükkel a weboldaluk blogbejegyzésében, Facebook, Instagram posztokban, közlemények kiadásában, hírlevélben, vagy akár egy felhívással az üzlet bejáratánál. Mindenhol használják a logót, és a megfelelő arculati elemeket. Mindegyik felületen érezni lehet, a márka jelenlétét. Viszont sok kkv vállalkozónál üti fel magát az a jelenség, hogy “ha az arculat megvan, akkor meg is volnánk”, csak használni kell azt, ami már elkészült. És itt következik be a már korábban említett lejtő. Nem minden esetben, de sokszor látom, hogy ilyenkor, a jelentéktelennek tűnő grafikai anyag házon belül készül el az arculati elemek nem megfelelő alkalmazásával, vagy azok teljes hiányával. A kisebb grafikai feladatok elvégzésében nagy segítséget nyújthat bármelyik ingyenes (GIMP, Canva, Infogram), vagy fizetős (Photoshop, Corel, Xara Designer) képszerkesztő program, melyekkel néhány kattintással egész pofás kis anyagokat lehet készíteni. Ezeket bárki megtanulhatja használni. Pusztán gyakorlat kérdése. Mindenki kiválaszthatja a saját preferenciáinak megfelelő lehetőséget. Akármire is esik a választás, az esetek legnagyobb részében nem az eszközzel van probléma. Gondolj csak bele, hogy mi mindent lehet csinálni egy kalapáccsal. Felhasználhatod arra, hogy alkoss vele valamit, de egy Teslát is simán szétverhetsz vele. Zárójelesen megjegyezném, hogy egy összekalapált Tesla is figyelemfelkeltő tud lenni, de nem feltételezném, hogy valaki azért ad ki rengeteg pénzt egy ilyen drága autóra, hogy utána szándékosan elcsúfítsa a külsejét. Kicsit ferde szemmel néznének rá az emberek. Zárójel bezárva.
Visszatérve az eredeti problémához, ha márkád megjelenését, külsejét szétvered gyenge minőségű grafikai munkákkal, akkor lealacsonyítod a megjelenést és a színvonalat. Tudom, ez nem szándékos. Senki sem szeretné a saját márkáját elcsúfítani. Főleg, ha korábban még fizetett is azért, hogy az alapok rendben legyenek. Viszont ahány vállalkozás, annyi helyzet. Igen, van olyan cég, mely egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy kifizessen egy grafikust, és van ahol csak egyszerűen nem tulajdonítják olyan nagy dolognak az adott feladatot, hogy megbízzanak az ellátásával egy külsőst. Inkább gyorsan megoldják házon belül. Én sem hívok villanyszerelőt egy villanykörte kicseréléséhez. De meg kell jegyeznem, hogy elég profi módon tudok villanykörtét cserélni, eddig még egyszer sem érkezett rá panasz. Viszont, a házat már nem huzaloznám újra! Először is, valódi szakértelem nélkül a villanyszerelés veszélyes, másfelől egy profi sokkal gyorsabban végez vele. Mielőtt nekilátnál, hogy összedobd a következő Facebook poszt grafikai anyagát, meg kell értened, hogy önállóan milyen módon tudsz úgy grafikai anyagokat készíteni, hogy közben megőrzöd a márkahű megjelenést. Ennek módja, hogy átvesszük a legsűrűbben elkövetett hibákat.
Az alábbiakban összeszedtem a legsűrűbben elkövetett hibákat, melyekkel a vállalkozók a saját brandjüket alacsonyítják le.
Összenyomorítva, pixelesen, nem megfelelő háttérre helyezve. Alig vehető ki, hogy mit is ábrázol. Egyáltalán nem tűnik egy komoly, megbízható márka jelképének.
Bár a logó szerepel a házilag összerakott anyagon, a többi arculati jellemző (szín, betűtípus, képi világ) már lemaradt, vagy valami teljesen másra lett lecserélve. Az esztétika teljes egészében a kollégára van bízva. Az ízlésvilága vagy találkozik valamilyen szinten az arculati szabályokkal, vagy nem. Összhatásnak, következetességnek, felismerhetőségnek, márkaérzésnek semmi nyoma. Egyáltalán miért volt szükség arculatra, ha nem alkalmazzuk olyankor, amikor szükség lenne rá? Amúgy mindig szükség van rá.
Minden részlet hangsúlyos. Nincs fókusz, vagy ha van az véletlenül sem azon, amin kellene. Az árnyék például annyira erős, hogy véletlenül se tudják az emberek nem észrevenni. Bekerül még egy háttérkép is, mert az üres terek – melyek amúgy a tekintetet kellene irányítsák – aggodalmat keltenek a szerkesztőben, és attól tart, hogy valaki azt gondolja majd, hogy nem használta ki maximálisan a felületet. Mindez fűszerezve van egy csomó színnel, hogy biztosan felkeltse a figyelmet.
Bár az arculati kézikönyvben meg lettek határozva a használandó betűcsaládok, az adott anyagon valami teljesen más került alkalmazásra. Tartalmazza az á, é, í, ó, ö, ú, ü karaktereket, viszont az ő, ű betűk már hiányoznak.
Mi a célja a hirdetésnek? Mit akarunk az emberek tudtára hozni? Hol jelenik meg a hirdetés? Mik a felület lehetőségei? Hogy néz ki az értékesítési tölcsér? Sokszor csak két lépésből áll a terv. Hirdetés, amin rajta van az összes információ, majd értékesítés. Ha nincs egy jól kidolgozott értékesítési folyamat, amiben meg van tervezve, hogy mivel csaljuk be az embereket a tölcsérbe, ha nincs megtervezve, hogy milyen lépéseken haladnak végig az értékesítésig, akkor nincs fókusz se. Érthető, hogy így a hirdetésben kell mindent elmondani. A végeredmény zűrzavaros, zsúfolt, amatőr munka.
... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.
Elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót
Kérem az értesítőt!A listát kiegészíteném pár vétekkel, melyek a weboldalak megjelenését rontják el rendszeresen.
Egy weboldal egyik legfőbb design eleme. Mégis, sokszor amatőr minőségű fényképek kerülnek fel a munkatársakról, vagy rosszul megvilágított termékfotók, esetleg egy erősen giccses háttér, vagy egy rosszul megválasztott borítókép a legújabb aktualitáshoz. Az is előfordul olykor, hogy illetéktelenül használnak fotókat, melyeken ráadásul még vízjel is van. Bármilyen profin meg lehet tervezni egy honlapot, ha később elszúrjuk a megjelenést a frissülő tartalommal.
“A tartalom feltöltés alatt.” Ez harmadik éve van kiírva a weboldalra. Nem győzzük eleget hangsúlyozni ügyfeleinknek, hogy a tartalom megírása milyen fontos egy weboldalnál még az élesítés előtt. Egyfelől azért, mert a látogatók tartalomra számítanak, amikor rákattintanak egy menüpontra (ne okozzunk nekik csalódást), másfelől ezt a feladatot nagyon könnyű halogatni. És akkor könnyen megeshet, hogy nem is készül el soha.
Most, hogy tisztában vagy a gyakori hibákkal, már jóval nagyobb eséllyel fogsz tudni olyan grafikai anyagokat szerkeszteni, melyek megfelelnek a saját márkád elvárásainak. A megjelenést ne gondold túl. A kevesebb néha több! Hogy biztosra menj, nincs más dolgod, mint nézd át alaposan az arculati kézikönyvet, és annak megfelelően járj el. Ha esetleg többet szeretnél megtudni arról, hogy mi is az az arculati kézikönyv, akkor ajánlom figyelmedbe egyik korábbi blogbejegyzésemet, melyben pont erről van szó. A hirdetésekre pedig tekints úgy, mint egy út elejére, amin meg kell adnod a kezdő lökést az embereknek, a többi információ pedig az úton haladva folyamatosan adagolható.
Nagyon drukkolok, hogy sikeresen kerüld el a főbenjáró vétkeket, és a lehető legtöbbet tudd kihozni a következő grafikai anyagodból! A végeredményt pedig bátran oszd meg velünk a e-mail címen keresztül. Jól fontold meg, hogy mire használod a kalapácsot. Kíváncsian várjuk, hogy mire jutottál! :)
Tetszett ez a cikk? Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb blogbejegyzéseinkről, akkor iratkozz fel hírlevelünkre!
‹ Blog