Írta: Bokor Györk|Publikálva: 2018. november 29.
‹ BlogAki egyedi fejlesztésű weboldalakat készít azt javasolja, hogy te is olyat rendelj tőle, aki pedig sablon alapú rendszerekkel dolgozik, az pedig azt próbálja neked eladni. Ez persze logikus, de honnan tudod meg azt, hogy neked valóban melyikre van szükséged? Melyiket mikor érdemes választanod? Mivel ez a témakör sokkal árnyaltabb, mint elsőre hangzik, cikkemben is igyekszem nem fekete-fehéren beszélni erről a kérdésről, hanem alaposan körüljárni a témát, és több aspektusból is bemutatni, az egyes megoldásoknak az előnyeit és hátrányait.
Még itt az elején, fontosnak tartom leszögezni, hogy mi a Pixlab-nél egyedi fejlesztéssel foglalkozunk (grafika és programozás terén is), de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy elvakultan azt hirdetjük, hogy csak az egyedi megoldás az egyetlen, és egyetemes igazság. Sőt! Mi magunk is azt valljuk, hogy sok olyan helyzet van, amikor teljesen felesleges egy teljesen új produktum létrehozása, mert a céloknak tökéletesen megfelel egy általánosabb, template (sablon) alapú megoldás is.
Még mielőtt rátérnék a két típus erősségeire/gyengeségeire, szintén fontosnak tartom eloszlati azt a tévhitet, hogy ha egy oldal valamilyen CMS (Content Management System) rendszerre épül, akkor már szükségszerűen egy sablonos megoldásról van szó. A legelterjedtebb CMS-ek (magyarul tartalomkezelő rendszer) a Wordpress, Joomla, Drupal, nagyon sok jó, előre lefejlesztett funkciót adnak a programozók kezébe, modulok formájában. A legnépszerűbb a Wordpress, aminek a legtöbb beépülő pluginja van, melyek gyorsan integrálhatóak a Wordpress alapú oldalakba. Gyakran fellépő probléma viszont, hogy egy újonnan beépített modul, negatív hatással van a többire. Ekkor pedig könnyen megeshet, hogy a fejlesztőnek kifizetett pénz egy jó része hibakeresésre és annak javítására megy el. A másik, viszonylag gyakran fellépő probléma, hogy elterjedtségük és nyílt forráskódjuk miatt sokkal könnyebben válnak rosszindulatú (hacker) támadások célpontjává.
Tény az is, hogy az internet sajnos tele van nem megfelelően optimalizált CMS oldalakkal, amik lassúak, semmilyen szinten nincsenek az adott cégre szabva, és hemzseg bennük a kisebb-nagyobb hiba. Csak egy rövid példa: sok esetben látok olyan (alapból magyar nyelvű oldalt), ahol a látogatónak szánt visszajelző üzenetek már angolul jelennek meg. Ez jelentősen rontja a felhasználói élményt (angolul User Experience vagy röviden csak UX).
Az, hogy egy fejlesztő/cég Wordpress (vagy más CMS) rendszer alapon dolgozik, nem jelenti azt, hogy akkor biztosan egy sablonos megoldást kapsz. Több cég foglalkozik professzionális szinten CMS alapú egyedi fejlesztéssel (vigyázz, mert sajnos sokan vannak, akik viszont nem értenek hozzá, és egy specifikusabb kérdésbe már beletörik a bicskájuk). Ugyanígy ez visszafelé is igaz: ha valaki azt állítja magáról, hogy ő egyedi fejlesztéssel foglalkozik, az még nem predesztinálja azt, hogy azt jól is csinálja, és nem egy tucat oldalt kapsz a pénzedért.
A sablon (angolul template) típusú weboldalak egy előre elkészített mintán alapszanak, mind a grafika, mind a programozás tekintetében. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy lehetőséged van kiválasztani egy előre lefejlesztett weboldal-mintát, és a tartalmát (szövegeket , képeket) cserélni a saját céges termékeidre/szolgáltatásaidra. Napjainkban rengeteg olyan internetes közvetítő oldal létezik, ahová szabadúszó fejlesztők vagy erre szakosodott cégek töltik fel munkáikat, melyek tetszőlegesen megvásárolhatóak. Egy-egy ilyen nagyobb közvetítő oldalon több ezer weboldal sablon is megtalálható összegyűjtve és rendszerezve.
Gyorsan elkészíthető: mivel ezek az oldalak egy előre elkészített mintán alapszanak, így relatív nincs velük sok munka, akár 1-2 nap alatt üzembe helyezhetőek.
Olcsó: Mint vállalkozó, jól tudom, hogy egy cég életében mindig törekedni kell a kiadások optimalizálására: ezzel a megoldással jelentős költségek takaríthatóak meg. Egy sablont már pár ezer forintért is megvásárolható, erre jön még rá egy szakember/cég munkabére, aki üzembe is helyezi nekünk. Ha valamennyire jártasak vagyunk a webes világban, akkor ez a költség akár meg is spórolható.
Nagy választási lehetőség: A fentebb ismertetett közvetítő oldalaknak köszönhetően rengeteg kategorizált (pl. üzleti, webáruház, egyéb szolgáltatások) sablon közül választhatjuk ki azt, amiről úgy gondoljuk, hogy számunkra a legmegfelelőbb. Jó eséllyel találunk a tevékenységi körünkre jellemző sablont is (pl. cipő webáruház, fodrász szalon, étterem stb.)
Túl általános: Mivel egy sablonos megoldásról van szó, annak készítésekor egy szélesebb közönséget céloznak meg (hogy minél több cégnek alkalmazkodjon a profiljához). Emiatt nem specifikusak, és nélkülözik azokat az elemeket amivel meg tudod különböztetni magadat a piacon. Ezt mondanom sem kell, hogy mennyire kritikus fontosságú! Tehát számítanod kell arra, hogy bármikor előfordulhat, hogy az egyik konkurensednek, egy az egyben ugyanolyan weboldala lesz mint neked. A márkaismertéségedet (hogy felismerhető, és megkülönböztethető legyél) ennél jobban semmi nem tudja rombolni. Ugyan van lehetőség arra, hogy olyan exkluzív sablont vásárolj, amiket kizárólag egyszer (neked) adnak el, de logikusan ekkor az áruk is megugrik, rögtön százezres tételről beszélünk, és akkor még mindig egy általános (nem a te cégedre szabott) megoldást kapsz a pénzedért. Ezen kívül pedig ne felejtsük el, hogy erre még rájön a szakember (vagy cég) bére, aki az üzembe helyezést és módosításokat végzi.
Rugalmassági problémák: Egy előre lefejlesztett weboldal esetén egy olyan, lényegében „fix” vázról beszélünk, ahol a szöveges és a képi tartalom cserélhetőségén kívül nem sok rugalmasságot ad. Ez főként azért nagy probléma mert emiatt neked kell alkalmazkodnod a weboldalhoz, nem pedig a oldalad alkalmazkodik hozzád. Ha az oldalad, mind megjelenésben mind funkcionalitásában nem tükrözi vissza a cégedet, akkor szintén könnyen tud csorbulni a márkád értéke. Természetesen ezeket a sablon vázakat testre lehet szabni, de ehhez már programozói/grafikai munka szükséges, amik jelentős költségekkel járhatnak. Van, hogy nagyobb munka utólag belenyúlni ezekbe a kész szerkezetekbe, mintha az egész a te igényedet szem előtt tartva „nulláról” lett volna felépítve.
Sokszor lassú: Az ilyen oldalaknál gyakran lépnek fel teljesítménybeli gondok, vagyis egész egyszerűen nem töltenek be elég gyorsan. A performancia problémának két nagy hátulütője van: egyfelől jelentősen csökken a felhasználói élmény (UX), másfelől a keresőmotorok figyelik az oldal sebességét, és hátrébb sorolással büntetik a lassabb weboldalakat. Ráadásul ha olyan lassú az oldalad, hogy nem tölt be pár (maximum 5) másodperc alatt, a látogatók nagy része anélkül bezárja, hogy egyáltalán megnézte volna annak tartalmát. A lassulást a legtöbb esetben egész egyszerűen (a már korábban is említett) túlzottan általános megvalósításra vezethető vissza. Tehát sok olyan dolgot tartalmaz az oldalad (pl. Wordpress modulok formájában), amire egyáltalán nincs szükséged. Ezeket természetesen lehet optimalizálni, de ha az általad választott webes cégnek nincs tapasztalata, akkor egy lassú weboldalt kapsz, sok felesleges dologgal.
Egy egyedi fejlesztésű weboldal elkészítését, mindig gondos igényfelmérés, és pontos tervezés előz meg. Emiatt, pontosan mint egy jó öltöny teljesen rád – a cégedre – lesz szabott mind kinézetben mind funkcionalitásban, ezáltal megkülönböztetve a piacon lévő konkurensektől.
Drága: Ha szigorúan azt nézzük, hogy a weboldara fordított pénzösszeg mekkora, akkor azt azért mindenképpen kijelenthetjük, hogy egy valóban egyedi oldal ami sok tervezéssel, grafikai és programozási munkával készül el, jelentősen nagyobb költségekkel is jár (minimum több százezres nagyságrendről beszélünk). Ne felejtsük azt, hogy attól még, hogy valami papíron drágább volt, egy relatív dolog: ha egy egyedi fejlesztésű rendszerrel szignifikánsabban nagyobb profitot tudsz termelni, mint egy általános megoldással, akkor még az is elképzelhető, hogy lényegében olcsóbb volt.
Időigényes: Mivel ebben az esetben minden az elejéről kerül megtervezésre és kialakításra, ezért jóval több időt is vesz igénybe amíg elkészül (ez a gyakorlatban több hét/hónap, függ az oldal komplexitásától, és a kivitelező terheltségi állapotától).
... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.
Elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót
Kérem az értesítőt!Megkülönböztet: A korábbiakban már esett pár gondolat arról, hogy egy teljesen sablonos („tucat”) weboldallal egyfelől nem lehet kitűnni, rosszabb esetben pedig még össze is kevernek egy másik céggel. Egy profi weboldal, nem csak azonosít (és ezáltal megkülönböztet a többiektől), de emeli márkád presztízsét is. Az azonosíthatóság az online és az offline világban is kulcsfontosságú egy cég életében.
Gyors: Ha nincsenek felesleges dologok amik lassítják az oldaladat, jelentős sebességnövekedés érhető el. Egy optimalizált honlap funkcionalitása legkönnyebben talán a MinDigTV találó szlogenjével írható le: „Minden ami kell, és semmi ami nem”. Ezt a gondolatot szem előtt tartva és megvalósítva, elérhető az, hogy az oldalad egy szempillantás alatt betölt (még lassabb internetkapcsolat esetén is), ami nagyban javítja a felhasználó komfortérzetét (UX).
Rád szabott: Egy cég folyamatosan változik, és ezeknek a változásoknak egy része jó eséllyel a weboldaladra is hatással lesz. Ahogyan az öltönyöd sem ugyanúgy illik rád mint tavaly: bármikor könnyen módosíthatónak, rugalmasnak kell lennie, hogy megfeleljen az igényeidnek. Egy hozzáértő cég által fejlesztett weboldalba egy későbbi ötlet, könnyebben lesz integrálható. Hosszú távon ezzel nem csak idő, de pénz is megtakarítható.
Mielőtt weboldalt szeretnél fejlesztetni, mindenképpen ülj le és gondold át, hogy a két irány közül melyik az, amelyik leginkább megfelel az igényeidnek. Ha esetleg elakadtál, ne szégyeld profi véleményét kikérni a kérdésben. A kivitelező cég kiválasztásánál pedig mindenképpen körültekintően járj el, nézd meg a referenciáit, kérj árajánlatot, és kérdezz bátran ha valami nem egyértelmű.
Tetszett ez a cikk? Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb blogbejegyzéseinkről, akkor iratkozz fel hírlevelünkre!
‹ Blog