Írta: Bokor Györk|Publikálva: 2019. február 21.
‹ BlogHa megfogalmazódott benned az igény, hogy új weboldalt szeretnél készíttetni, akkor számos olyan apró, de mégis nagyon fontos tanácsom van számodra, amivel megkönnyítheted a saját és az általad választott kivitelező dolgát is. A cikkben leírtak megfogadásával garantáltan rengeteg időt, és feleslegesen futott kört tudsz megspórolni, ezáltal pedig nem csak a közös munka lesz sokkal zökkenőmentesebb, de az esetek döntő többségében jelentős költségeket is meg tudsz takarítani. Vágjunk is bele!
Az első, és egyben a legfontosabb lépés, hogy pontosan definiáld azt, hogy mit is vársz leendő weboldaladtól. Támassz felé reális mérőszámokat és határidőket, például: „az első év végére szeretném elérni a napi 100 egyedi látogatót” vagy „szeretnék havi 50 konverziót (pl. vásárlást) elérni” stb. A pontos célokat neked kell meghatároznod, viszont mindenképpen érdemes ezt megosztani a weboldalt készítő céggel, mert ők nemcsak tanácsokat tudnak adni ennek eléréséhez, de már a tervezésnél is figyelembe tudják venni azokat.
Egy oldalnak rengeteg célja lehet amiért elkészül, ezek közül a leggyakoribbak:
Figyelj arra, hogy már ebben a lépésben határozd meg azt is, hogy ki fogja az elkészült oldalt menedzselni. Mennyi idő lesz egy hónapban rászánva? Tipikusan kerülendő az „elkészül, kitesszük a webre és számolom a pénzt” mentalitás. Ez a legritkább esetben sem működik. Sajnos a mai napig rengetegen esnek ebbe a hibába, ami biztos bukáshoz vezet. Egy elkészült oldalt folyamatosan monitorozni, menedzselni és fejleszteni kell, reagálva a változó piaci igényekre és felhasználói szokásokra.
Mérd fel az online piacot ahová be szeretnél lépni. Tájékozódj, hogy kik a konkurenseid, nézd meg, hogy nekik milyen webes megjelenésük van. A versenytársak alapos elemzésével nagyon sok kardinális információ birtokába juthatsz. Ez a tanulmányozás egyáltalán nem azt jelenti, hogy egy az egyben le kell őket másolnod! Viszont ha egy olyan megoldással találkozol, amiben nem is gondolkoztál, de több konkurens weboldal is használ, akkor érdemes elgondolkodni rajta, hogy neked is szükséged lehet rá, vagy hasonlóra a te vállalkozásodra szabva.
Tedd fel magadnak a kérdést, hogy mi az ami meg fog téged különböztetni tőlük? Mit fogsz náluk másképpen csinálni? Mi a céged erőssége? Mivel tudod a felhasználókat a legjobban kiszolgálni? Ha már van meglévő offline ügyfélköröd akiknek ismered az igényeit, akkor az egy nagyon jó kiindulási alap, amit mindenképpen érdemes átültetni az online világba is.
Rossz gyakorlat, ha a különböző weboldalakon látott funkciókat mindenképpen bele akarod zsúfolni a sajátodba. Több mint valószínű, hogy a nagy részükre nem is lesz szükség, ezáltal pedig könnyen felesleges költségekbe verheted magadat. Itt egyértelműen érvényesül a kevesebb sokszor több elv. Ha igény mutatkozik új funkció beépítésre, akkor ez egy jól strukturált, gondosan megtervezett – és lefejlesztett – oldal esetében probléma nélkül megvalósítható lesz a későbbiekben is.
A brief egy olyan rövid (kivonatolt) tervdokumentum, amiben azokat a kérdéseket tudod megválaszolni, amiről ebben a cikkben szó esett. Ezáltal egyfelől benned is sokkal egzaktabban körvonalazódik, hogy pontosan mire is lesz szükséged, másfelől ez alapján már tudsz (a brief részletességétől függően) egy konkrét árajánlatot is kérni, de egy induló árat mindenképpen fogsz kapni. Egy jól megírt brief alapján a megbízott cég is sokkal könnyebben el tudja kezdeni megtervezni a leendő weboldaladat.
A brief nagy segítséget nyújt abban is, hogy ne menet közben találd ki, hogy pontosan mire is van szükséged. Természetesen gyakran előfordul, hogy az oldal fejlesztése közben változnak az igények, viszont ha az alapok rendben vannak, akkor ezeket a módosításokat minimálisra lehet redukálni. Egy megfelelően kiválasztott, profi cég kellően rugalmasan tudja kezelni ezeket a változásokat. A brief készülhet egyből digitális formában, vagy először egy sima papírlapra, amire lehet vázlatozni, ötletelni, tervezgetni. Hogy megkönnyítsük a dolgodat a brief megírásában készítettünk egy mintát, amit a cikkünk végén ingyenesen tudsz igényelni.
Mivel valószínűleg nem vagy webes specialista, így nyilván nem tudhatsz mindent a szakmáról. Pontosan emiatt tartsd szem előtt: nincs olyan, hogy rossz kérdés. Ha valami nem egyértelmű akkor nyugodtan kérdezz rá, még ha azt is gondolod, hogy az adott kérdésre a válasz biztosan alapvető. Sokkal jobb eset amikor a fogalmakat az elején tisztázzuk, mint az, ha a fejlesztés közepén derül ki, hogy te nem is úgy gondoltad. Ha olyan céggel kerülsz kapcsolatba, ahol úgy érzed, hogy félvállról kezelik a problémáidat, ne habozz másik csapatot keresni.
Viszont ne felejtsd el azt sem, hogy ez ugyanúgy rád is vonatkozik! Ha a kivitelező részéről merül fel kérdés, akkor ne fukarkodj az energiáddal, hanem szánd rá az időt, hogy kielégítő és pontos választ adj a kérdéseire. Ez egy kölcsönös, kétoldalú kapcsolat, ami csak úgy működhet produktívan és gördülékenyen, ha mindkét fél beleteszi a maga részét. Ha ezt nem tartod be, akkor könnyen olyan eredményt kaphatsz amivel nem leszel elégedett.
Már a tervezési folyamat legelején sok olyan javaslat fel szokott merülni a kivitelező részéről, ami olyan irányba viheti a készülő oldalt, amit nem biztos, hogy te pont úgy álmodtál meg. Ez nem feltétlenül baj. Gondold át és mérlegeld a javaslatokat, amik lehetnek grafikai megjelenést, vagy a működést érintő tanácsok. Egy professzionális, ügyfélközpontú cég ezeket a javaslatokat nem azért teszi, hogy nekik minél egyszerűbb dolguk legyen, sőt! Sokszor előfordul, hogy pont ezek a javaslatok nehezítik meg a weboldal kivitelezését. Egy ilyen szolgáltatónak fontos, hogy az elkészült weboldal a leginkább szolgálja a te céljaid megvalósítását. Pontosan ezért különös fontosságú, hogy alaposan megválaszd, hogy kikkel dolgozol együtt! Eddigi tapasztalataim alapján, ezek a nehézségek szoktak a leggyakrabban felmerülni egyes igényekkel kapcsolatban:
Az előbb felsoroltak közül, akármelyik probléma is merül fel, mindig kell hogy kapj indoklást és alternatív megoldási javaslatot. A két fél közötti rendszeres kommunikáció, a másik véleményének meghallgatása és átgondolása kulcs szerepet játszik abban, hogy a teljes tervezési és kivitelezési folyamat közben, majd a projekt átadásakor is maximálisan elégedett lehess!
Összegezve: ahhoz, hogy a munkafolyamat gyümölcsöző és gördülékeny lehessen, mielőtt fejest ugranál az új weboldalad elkészíttetésébe, gondold át és fogadd meg a cikkben leírt tanácsokat. Ebben nagy segítségedre lesz a fentebb már említett brief minta, amit az alábbiakban könnyen beszerezhetsz!
Kérjük add meg a keresztneved és e-mail címedet ahová elküldhetjük számodra a kért dokumentumot.
Az igényléssel feliratkozol havi egyszeri levelünkre, melyben érdekes tartalmakat osztunk meg veled!
Elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót
Kérem a dokumentumot!Tetszett ez a cikk? Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb blogbejegyzéseinkről, akkor iratkozz fel hírlevelünkre!
‹ Blog